Arrangera event under Hållbarhetsveckan 2026 - anställda
Alla event i Hållbarhetsveckans program arrangeras av anställda och studenter på Lunds Universitet och Lunds kommun.
Om du som anställd är intresserad av att bidra till programmet kommer du längre fram i höst kunna anmäla intresse via ett formulär som du hittar på den här sidan.
Notera att det i år kommer vara några förändringar mot för föregående år. En är kriterierna som du hittar längre ner här på sidan.
Här hittar du också tips på hur du kan planera ett framgångsrikt, hållbart event, samt vad vi i planeringsgruppen kan bidra med för stöd.
Kriterier för medverkan
För att ett evenemang ska kunna godkännas för medverkan i programmet behöver det fylla följande kriterier:
- Eventet har en tydlig hållbarhetskoppling
- Eventet är kostnadsfritt
- Eventet är öppet för alla
- Eventet är relevant för en allmänhet
- Eventet överskrider inte en 1 timme (detta gäller främst föreläsningar och panelsamtal)
- Arrangören är anställd vid Lunds universitet eller Lunds kommun
- Arrangören har kommunikationsstöd från en kommunikatör eller motsvarande
Tips och stöd till arrangörer
Lunds universitet och Lunds kommun är tillsammans huvudarrangörer för Hållbarhetsveckan, klicka på rubrikerna nedan för att se vad vi kan bidra med för stöd till event-arrangörer, samt tips på vad ni själva kan göra.
Som arrangör ansvarar du huvudsakligen själv för innehåll och upplägg av ditt event, men vi i planeringsgruppen agerar gärna bollplank för utveckling av idéer och upplägg.
Tips: Använd Checklista för att arrangera ett event som ligger på den här sidan som stöd i planeringen av ditt event.
Om du behöver hjälp med att hitta exempelvis medverkande till en panel, en moderator, eller är intresserad av samverkan utanför din organisation, kan vi bidra med kontakter.
Vid medverkan av extern gäst uppmuntrar vi till att välja personer som har möjlighet att ta sig till Lund med ett hållbart resealternativ.
Du som arrangör ansvarar för att nå din önskade målgrupp och att marknadsföra ditt eget event.
Förslag på marknadsföring:
- Riktade mail-inbjudningar inom era egna nätverk
- Utskick i nyhetsbrev
- På er fakultet/institutions eller förvaltnings hemsida
- Affischering i LU:s och kommunens egna lokaler (kom ihåg att använda Hållbarhetsveckans symbol, du hittar den längre ner här på sidan)
- Sociala medier
I all marknadsföring - ange att eventet är en del av Hållbarhetsveckan och hänvisa till det övergripande programmet.
Sociala medier
Använd hashtagen #hållbaralund i inlägg på sociala medier.
Skapa gärna ett Facebook-event för ditt arrangemang. Lägg till Lund University Sustainability Forum (Lunds universitet) och Hållbara Lund (Lunds kommun) som medvärdar för att synas i dessa sidors eventlistor.
Lund University Sustainability Forum - facebook.com
Hållbara Lund - facebook.com
Tips: Arrangörer kan själva lägga in sina event på sidan:
Evenemang i Lund - lund.cruncho.co
Grafiskt material och affisch
Använd gärna Hållbarhetsveckans grafiska material för marknadsföring. Länkar kommer att finnas här framöver.
Övergripande marknadsföring av programmet
Hållbarhetsforum vid Lunds universitet och hållbarhetsenheten på Lunds kommun ansvarar tillsammans för den övergripande marknadsföringen av veckan. Den kommer att synas på bussar, tåg, stortavlor i Lund och på sociala medier.
Har du frågor?
Kontakta oss:
Stina Lundkvist, samordnare på Lunds universitet
stina [dot] lundkvist [at] cec [dot] lu [dot] se (stina[dot]lundkvist[at]cec[dot]lu[dot]se)
Erika Frimanson, samordnare på Lunds kommun
erika [dot] frimanson [at] lund [dot] se (erika[dot]frimanson[at]lund[dot]se)
Checklista för att arrangera ett event
Några saker att tänka på när du börjar planera ditt event:
- Ämne:
Vilken hållbarhetsfråga vill du belysa och presentera under ditt event? - Syfte och mål:
Varför vill du anordna eventet och vad hoppas du uppnå?
Att svara på dessa frågor hjälper dig med den fortsatta planeringen av eventet. - Målgrupp:
Vem vill du nå ut till?
Lundabor, studenter, yrkesverksamma, vuxna, barn etc. Samtliga event är öppna för alla att besöka, men att ha en målgrupp i åtanke underlättar i planeringen av eventet. - Format:
Vilket typ av event fungerar bäst för ditt ämne och målgrupp?
Det finns många alternativ, t.ex.: seminarium, workshop, panelsamtal, utställning, guidad tur, quiz etc. - Marknadsföring:
Hur kan du nå din specifika målgrupp och marknadsföra ditt eget event för att få ett välbesökt och lyckat event?
För frågor, kontakta samordnarna!
Intresseanmälan för att arrangera ett event
Här kommer du framöver att hitta en länk till intresseanmälan för att arrangera ett event under Hållbarhetsveckan.
Notera ett en intresseanmälan inte garanterar medverkan i programmet då vi har ett maxantal event under veckan.
Sustainability Week 2026
Visit the Sustainability Week website for information in English.