Klimatpåverkan från Lunds universitet
Universitetet har under 2021 gjort en analys av klimatavtrycket som ger en helhetsbild av universitetets klimatpåverkande utsläpp under åren 2018 och 2020. De områden som står för mest utsläpp är forskningsutrustning och varor, resor och lokaler. Mellan 2018 och 2020 minskade utsläppen med ca 25%, vilket i stort sett endast berodde på minskat resande under coronapandemin.
I universitetets hållbarhetsplan är målet att utsläppen av växthusgaser ska minska med 50% fram till 2023 (referensår 2018). Universitetet har också anslutit sig till Klimatramverket, till 2030 ska man ha genomfört åtgärder för att ligga i linje med 1,5-gradersmålet.
Klimatavtrycksberäkningen kommer att användas som underlag för insatser som måste göras för att nå målen om kraftigt minskad klimatpåverkan. Processägare inom de mest påverkande områdena ska ta fram förslag på åtgärder (upphandling, resor/transporter och lokaler) och sektion Ekonomi har i uppdrag att revidera universitetets reseföreskrifter.
Rapporten Miljöspendanalys Lunds universitet (PDF 1,36 MB, ny flik)
Jämförelse av klimatavtryck 2018 och 2020 (ton CO2e)
Lunds universitets totala klimatavtryck uppgick 2018 till ca 54 000 ton koldioxidekvivalenter och 2020 till ca 41 000 ton koldioxidekvivalenter. Skillnaden beror till allra största del på minskade utsläpp inom kategorin Resor och transporter vilket är en effekt av coronapandemin.
Två år har valts ut för beräkning av klimatbelastande utsläpp. År 2018 valdes då det utgör basår i Lunds universitets mål om minskade utsläpp av växthusgaser. År 2020 valdes för att få en bild av i vilken omfattning universitetets koldioxidutsläpp påverkades av coronapandemin.
Tjänsteresor
2021 köptes 2083 st flygbiljetter och 2535 tågbiljetter vid Lunds universitet.
Koldioxidutsläppen från resor har minskat med 1% jämfört med 2020 och 84% jämfört med 2019 innan coronapandemin. Flyget står för den största minskningen.
Utsläpp från alla tjänsteresor 2018–2021 (kg CO2)
Utsläpp tjänsteresor fördelat på flyg och övriga transportmedel (kg CO2)
Detaljerad statistik över utläpp från olika transportmedel
Transportmedel | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|
Flyg under 50 mil | 45 651 | 6 391 | 39 365 |
Flyg över 50 mil | 5 743 954 | 804 154 | 787 813 |
Bilresor | 213 469 | 139 746 | 108 942 |
Tåg | 22 | 8 | 8 |
Bussresor | 24 622 | 10 688 | 13 163 |
Totalt tjänsteresor | 6 027 718 | 960 987 | 949 291 |
Trafikflygutbildning | 143 615 | 305 852 | 241 454 |
Trafikflygutbildningen flyger i utbildningssyfte och räknas inte in i diagrammen med tjänsteresor ovan. Utsläppen från korta flygresor har ökat under 2021 jämfört med 2020. Det beror främst på nya beräkningsfaktorer som ger korta flygsträckor högre utsläpp. Totalt sett står de långa resorna för betydligt större utsläpp.

Satsning på solceller
Akademiska Hus gjorde 2021 en jättesatsning på förnybar energi vid Lunds universitet med 9 nya solcellsanläggningar. Läs mer på webbplatsen för Akademiska hus.
Varor och utrustning största miljöbovarna
Intervju om universitetets klimatavtryck med miljöchef Claes Nilén och miljösamordnare Marianne Dalbro.
Årlig miljöredovisning
Universitetet redovisar i början av varje år sitt miljöledningsarbete till regeringen och Naturvårdsverket. I redovisningen kan du läsa om vad universitetet gjort under föregående år för att nå miljömålen i hållbarhetsplanen.
Lunds universitets miljöredovisning 2021 (PDF 270 kB, ny flik)