För arrangörer under Hållbarhetsveckan

Bakom Hållbarhetsveckans event står många engagerade arrangörer. På den här sidan hittar ni information, saker som är viktiga att tänka på för alla arrangörer, samt vad vi i planeringsgruppen kan bidra med för stöd.

Eventen under Hållbarhetsveckan 8-13 april, 2024 arrangeras av anställda vid Lunds universitet och Lunds kommun, samt studentföreningar vid Lunds universitet.

Observera att alla event ska vara öppna för en allmänhet och kostnadsfria.

Intresseanmälan för att arrangera event under Hållbarhetsveckan 2024 är nu stängd.

Tips och stöd till arrangörer

Lunds universitet och Lunds kommun är tillsammans huvudarrangörer för Hållbarhetsveckan, här kan ni se vad vi kan bidra med för stöd till event-arrangörer, samt tips på vad ni själva kan göra.

Upplägg och innehåll

Som arrangör ansvarar du huvudsakligen själv för innehåll och upplägg av ditt event, men vi i planeringsgruppen agerar gärna bollplank för utveckling av idéer och upplägg.

Om du behöver hjälp med att hitta exempelvis medverkande till en panel, en moderator, eller är intresserad av samverkan utanför din organisation, kan vi bidra med kontakter.

Vid medverkan av extern gäst uppmuntrar vi till att välja personer som har möjlighet att ta sig till Lund med ett hållbart resealternativ.

Marknadsföring

Du som arrangör ansvarar för att nå din önskade målgrupp och att marknadsföra ditt eget event.

Förslag på marknadsföring:

• Utskick i nyhetsbrev
  • Riktade mail-inbjudningar inom era egna nätverk
  • På er fakultet/institutions eller förvaltnings hemsida
  • Affischering i LU:s och kommunens egna lokaler (använd gärna Hållbarhetsveckans logga)
  • Sociala medier

I all marknadsföring - ange att eventet är en del av Hållbarhetsveckan och hänvisa till det övergripande programmet.

Använd gärna hashtagen #hållbaralund i inlägg på sociala medier.

Skapa gärna ett Facebook-event för ditt arrangemang. Lägg till Lund University Sustainability Forum (Lunds universitet) och Hållbara Lund (Lunds kommun) som medvärdar för att synas i dessa sidors eventlistor.

Lund University Sustainability Forum - facebook.com
Hållbara Lund - facebook.com

Tips: Arrangörer kan själva lägga in sina event på sidan Evenemang i Lund - lund.cruncho.co

Logga, bilder och affisch

Använd gärna Hållbarhetsveckans grafiska material för marknadsföring.

Hållbarhetsveckan logga med transparent bakgrund - svenska: Ladda ner (.png 1,3 MB)

Sustainability Week logo with transparent background - English: Download (.png 1,3 MB)

Hållbarhetsveckan-bild - svenska: Ladda ner (.png 1,7 MB)

Sustainability Week image - English: Download (.png 1,7 MB)

Bred Hållbarhetsveckan-bild - svenska: Ladda ner (.png 1,6 MB)

Wide Sustainability Week image - English: Download (.png 1,6 MB)

Hållbarhetsveckan - affisch A3: Ladda ner (.pdf 1,5 MB)

Sustainability Week poster - English: Download (.pdf 2,8 MB)

Vid önskemål om animations-video för Hållbarhetsveckan, kontakta Stina Lundkvist stina [dot] lundkvist [at] cec [dot] lu [dot] se (stina[dot]lundkvist[at]cec[dot]lu[dot]se)

Övergripande marknadsföring av programmet

Hållbarhetsforum vid Lunds universitet och hållbarhetsenheten på Lunds kommun ansvarar tillsammans för den övergripande marknadsföringen av veckan. Den kommer att synas på bussar, tåg, stortavlor i Lund och på sociala medier.

Checklista för att arrangera ett event

Några saker att tänka på när du börjar planera ditt event:

• Ämne: Vilken hållbarhetsfråga vill du belysa och presentera under ditt event?
  • Målgrupp: Vem vill du nå ut till? En allmänhet, studenter, yrkesverksamma, vuxna, barn etc.
  • Format: Vilket typ av event fungerar bäst för ditt ämne och målgrupp? Seminarium, workshop, utställning, guidad tur, paneldiskussion, quiz etc.
  • Lokal: Var planerar du att hålla ditt event? Kontakta oss om du behöver hjälp med det.
  • Marknadsföring: Hållbarhetsveckan marknadsförs som ett övergripande event av oss, men tänk på hur du kan nå din specifika målgrupp och marknadsföra ditt eget event.

För frågor, kontakta samordnarna!

Har du frågor?

Kontakta oss:

Stina Lundkvist, samordnare på Lunds universitet

Erika Frimanson, samordnare på Lunds kommun
erika [dot] frimanson [at] lund [dot] se (erika[dot]frimanson[at]lund[dot]se)

Kontakt för studenter:

Johanna Weitekamp johanna [dot] weitekamp [at] cec [dot] lu [dot] se (johanna[dot]weitekamp[at]cec[dot]lu[dot]se)