apr
VR och hållbarhet

Välkommen till ett mingel i Virtual Reality-labbet där spännande VR-projekt om klimat- och hållbarhetsutmaningar demonstreras.
Kolla in den första visningen av VR-spelet ”Save the Basin” – ett spel med en Oculus Go där spelaren får uppleva torka och vattenbrist i Sverige och Jordanien från en jordbrukares perspektiv för att hitta lösningar till globala vattenbristutmaningar.
Andra virtuella programpunkter är bland annat ”enVRment” – en VR-baserad upplevelse för att skapa en djupare förståelse för olika hållbarhetsaspekter (t. ex. avfallshantering), en jordbävningssimulator för träning av överlevnadsbeteende i en dramatisk naturkatastrof och virtuella naturmiljöer för äldre människor som har svårt att ta del av ”riktiga” naturupplevelser.
Datum: 12 april
Tid: 10.00-12.30
Plats: Ingvar Kamprad Designcentrum (IKDC), Sölvegatan 26 i Lund
Mer om programmet: www.design.lth.se/vr-hallbarhet
Anmäl medverkan senast 10 april. Medverkan är gratis, men antalet platser är begränsade – först till kvarn gäller.
Välkommen!
Mattias Wallergård, forskare och VR-nörd, Designvetenskaper, LTH, mattias [dot] wallergard [at] design [dot] lth [dot] se, 046-222 91 77
Jessika Sellergren, kommunikatör Designvetenskaper, LTH, jessika [dot] sellergren [at] design [dot] lth [dot] se, 046-222 85 10
Om evenemanget
Plats:
Ingvar Kamprad Designcentrum (IKDC), Sölvegatan 26 i Lund
Kontakt:
jessika [dot] sellergren [at] design [dot] lth [dot] se