Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Upphandling för att öka andelen förnybara drivmedel

I ett pågående forskningsprojekt som Jamil Khan, forskare vid Miljö- och energisystem vid LTH, medverkar i, har han studerat hur två helt olika regioner har valt att använda upphandling som ett styrmedel för att få fart på användningen av förnybara drivmedel i bussflottan.
Buss Skånetrafiken
Foto: Wikimedia Commons

– I Sverige ligger kollektivtrafiken i framkant om man jämför med andra transportslag. Andelen fordonskilometer som drivs med förnybara drivmedel har ökat från 8 procent år 2007 till över 58 procent nu inom kollektivtrafiken. Vanligast är biodiesel, biogas och etanol. Kollektivtrafiken driver verkligen på utvecklingen, säger Jamil Khan.

Jamil Khan

Det han och forskarkollegorna Malin Aldenius, doktorand vid LTH, samt Jenny Palm och Fredrik Backman vid Tema T i Linköping, har undersökt närmare är hur Skånes och Jämtlands kollektivtrafikbolag har ställt krav i upphandlingen av drivmedel. Skåne har profilerat sig som en biogasregion, men har på senare tid frångått kravet på biogas i upphandlingen, berättar Jamil Khan.

– Det visade sig att det även behövdes andra stödsystem. Idag är det både brist på biogas och problem med lönsamheten. Osäkerheten på biogasmarknaden gör att Skåne i stället har valt att upphandla förnybara drivmedel mer generellt. Det är vad många andra regioner i landet också gör, exempelvis Jämtland.

En slutsats som Jamil Khan drar av utvecklingen inom drivmedelsområdet är att upphandling är ett effektivt redskap för att snabba på utvecklingen.

– Kraven på biogas i kollektivtrafiken var helt centrala för att bygga upp en regional biogasmarknad. Däremot verkar inte Skåne vara en tillräckligt stor region för att själva kunna klara de ökade kostnader som det innebär att satsa på utveckling av ett drivmedel som biogas, utan det skulle även behövas ökade och mer stabila statliga stöd.

Numera pratas det allt mer om elfordon, även inom exempelvis busstrafiken.

– Ska eldrift inom busstrafiken få ett rejält uppsving behöver man nog ställa krav i upphandlingen på motsvarande sätt som Skåne inledningsvis gjorde för biogas, funderar Jamil Khan.

Text: Nina Nordh

Projektet äger rum inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som drivs och finansieras av f3 och Energimyndigheten. Här finns mer information om programmet samt det specifika projektet som beskrivs i artikeln ovan.

Läs också mer om urbana transporter i en intervju med Jamil Khan apropå en hearing han deltog i på Naturvårdsverket 2016: Hållbara transporter kräver mer än ny teknik

Kontaktuppgifter

Jamil Khan är universitetslektor vid Miljö- och energisystem vid Lunds universitet.

Länk till sida med kontaktuppgifter m.m.

 

Senaste artiklar

2017-12-14
December månads nyhetsbrev ute nu!
December månads nyhetsbrev ute nu!
2017-12-12
Oväntat stora förluster av kol och kväve vid skogsbränder
Oväntat stora förluster av kol och kväve vid skogsbränder
2017-11-22
Lundaforskare, doktorander och studenter om klimatmötet i Bonn
Lundaforskare, doktorander och studenter om klimatmötet i Bonn
2017-11-21
Varmare klimat förändrar Skånes flora
Varmare klimat förändrar Skånes flora
2017-11-14
Internationell hållbarhetskonferens vid Ekonomihögskolan i Lund
Internationell hållbarhetskonferens vid Ekonomihögskolan i Lund

Lunds universitets hållbarhetsforum
Sölvegatan 37
223 62 Lund

contact [at] sustainability [dot] lu [dot] se