Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Hallå där Matthias Lehner, vad forskar du om?

– Min doktorsavhandling handlar om relationen mellan dagligvaruhandeln och konsumenten. Min forskning fokuserar å ena sidan på varumärkens funktion och å andra sidan på butikens roll i kommunikationen av det diffusa begreppet ”hållbarhet”. Butiker anpassar sig efter vad kunder vill ha men också efter samhällets sociala normer.
Matthias Lehner

– Nu är det populärt och lönsamt med ekologiska produkter men utifrån min forskning tror jag inte att det är konsumenten som tar beslut och med konsumentmakt tvingar företag. Att butiker triggas att ta in till exempel ekologiska produkter tror jag snarare beror på samhällstryck och organisationer som KRAV och Fairtrade. Eftersom trender kommer och går är det svårt för butiker att skilja de som är här för att stanna från de som är väldigt kortsiktiga. Tack vare organisationer blir det då betydligt enklare att se trenden och exempelvis ekologiskt har visat sig stabilt.

– Det är bra att konsumenten gång på gång hör samma budskap. Till exempel Naturskyddsföreningen har säkert hjälpt marknaden genom att konstant upprepa budskapet att det är bra med ekologiskt. Rent vetenskapligt vet jag inte om man verkligen borde framhäva ekologiskt som det bästa och enda alternativet. Det är dock enkelt att kommunicera ekologiskt som bra alternativ.

Vad fick dig att bli intresserad av just detta?

– Att jag håller på med just detta beror nog lika mycket på slump som på aktivt val. Intresset för hållbarhetsfrågor tar avstamp i min uppväxt med tre mycket äldre systrar som, när jag var 6-7 år gammal, var inne i en fas där de upptäckte djurens rättigheter och WWF som pratade mycket om utrotningshotade arter. Eftersom jag såg upp till dem gjorde det ett väldigt stort intryck på mig som fortfarande sitter i.

– Jag har nog alltid varit lite intresserad av marknader så jag hade kanske kunnat bli ekonom. Det var när jag valde inriktning som hållbarhetsintresset var starkare än intresset för ekonomi. Intresset har dock dragit mig tillbaks till ekonomiska teorier i min forskning. Jag har blivit mer och mer ekonom i mitt sätt att tänka igen.

Vad tycker du är det svåraste med din forskning?

– Att skilja ideologi från vetenskap. Jag tror att det inte minst är viktigt inom hållbarhetsforskning. Enligt min åsikt är hållbar utveckling en ideologi, alltså en idealbild av hur ett bättre samhälle ser ut. Det i sig är ju okej men man får akta sig för att blanda in den ideologi som man själv bär med sig så man inte skapar forskning efter önsketänkande och att det också blir själva resultatet. Det är något som jag tror händer lite för ofta inom hållbarhetsforskning, att vi helt ser det vi vill se, inte hur det egentligen ser ut. Man måste acceptera resultat som inte stödjer ens egna idéer och ideologier.

Har dina forskningsresultat någon gång förvånat dig?

– Hur människors beslutsprocesser fungerar har förvånat mig. Vi uppfattar oss medvetna och i kontroll av vad vi gör. Vi vill tro att vi har kontroll och i ett samhälle av frihet och individualism tror vi oss vara de som tar beslut, men på marknaden tar företag beslut åt oss hela tiden. Att inse hur lite vi är i kontroll av det vi gör har både förvånat och chockat mig. Det var inte så jag såg på världen och mig själv. Jag har också blivit mer skeptisk till vad människor säger att de gör, för att det har visat sig att det oftast inte har en tydlig koppling till vad de gör i praktiken.

Vad kan vi lära oss av din forskning?

– Min forskning kan bidra till att ge en mer nyanserad förståelse för hållbarhetsbegreppet. En medvetenhet om att det är ett socialt konstruerat begrepp mer än ett vetenskapligt sådant. Det finns ingen riktig definition idag och att det är diffust gör att många använder det på olika sätt och begreppet kan därför också missbrukas.

Text: Madeleine Mårtensson, miljövetare och masterstudent i tillämpad klimatstrategi vid Lunds universitet

Matthias Lehner disputerar den 13 mars 2015 kl 13 med avhandlingen "Sustainability in Store". Plats: Aulan på Internationella miljöinstitutet, Tegnérsplatsen 4, Lund. Forskningen är finansierad av bla Handelns utvecklingsråd.

Läs mer om Matthias Lehners forskning i artikeln "Fri butiksägare lanserar eko bäst".

Snabbfakta

Namn: Matthias Lehner

Ålder: 31

Familj: Föräldrar, tre systrar och sju syskonbarn (i Österrike)

Fritidsintressen: Klättring, odling (har en kolonilott), baka (bröd), bryggning av öl och cykling

Har bott i: Österrike, Frankrike, England, Sverige, Danmark och Turkiet

Mer om Matthias Lehners forskning

Avhandlingen "Sustainability in Store"

Senaste artiklar

2017-11-22
Lundaforskare, doktorander och studenter om klimatmötet i Bonn
Lundaforskare, doktorander och studenter om klimatmötet i Bonn
2017-11-21
Varmare klimat förändrar Skånes flora
Varmare klimat förändrar Skånes flora
2017-11-14
Internationell hållbarhetskonferens vid Ekonomihögskolan i Lund
Internationell hållbarhetskonferens vid Ekonomihögskolan i Lund
2017-11-13
Hur fortsätter arbetet med hållbarhet i utbildningen?
Hur fortsätter arbetet med hållbarhet i utbildningen?
2017-11-07
Climathon Lund 2017
Climathon Lund 2017

Lunds universitets hållbarhetsforum
Sölvegatan 37
223 62 Lund

contact [at] sustainability.lu.se